19 marca 2024

Jakiś czas temu słyszałem na temat preparatów do czyszczenia silnika z nagromadzonych osadów. Mając silnik już leciwy doszedłem do wniosku, że w sumie co mi szkodzi i zakupiłem polecany preparat Tec2000.

Czym jest Tec2000? Takie informację znalazłem na stronie go sprzedającej:

– TEC 2000 Diesel Injector Clear – preparat, który zadba o dobrą kondycję jednostki napędowej oraz systemy paliwowego. Uszlachetniacz doskonale sprawdza się do wiązania wody i pozbywania się płynu wraz z wilgocią z silnika. Stosując go, zwiększysz żywotność pompy paliwa, pozbędziesz się czarnego dymu z wydechu i dokładnie wyczyścisz silnik z zabrudzeń.

– TEC 2000 Diesel System Cleaner Tank Additive – preparat podobny w działaniu co wyżej wspomniany Diesel Injector Clean. Bogaty w składniki aktywne, które pomogą zmniejszyć zużycie tłoków, pierścieni oraz wtryskiwacze. Doskonale sprawdza się do czyszczenia dyszy, co poprawia proces spalania. Redukuje charakterystyczny czarny dym spalin w silnikach wysokoprężnych.

Więc działamy: najpierw użyłem uszlachetniacza do paliwa. Może i nie było rezultatu spektakularnego, ale mogło to wynikać z tego, że niedawno miałem czyszczoną pompę paliwa, filtr paliwa był założony nowy i generalnie zrobiona ostatnio była dłuższa trasa autostradowa, więc większość przedmuchała się podczas jazdy.

Nadszedł czas na płukankę do oleju. Jak to działa? Wlewamy preparat do starego oleju i czekamy do około 15 minut. Później dokonujemy normalnej wymiany oleju z filtrem i gotowe.

Czy to coś dało? Wydaje mi się, że samochód zaczął pracować ciszej (ale wiadomo, jak się zaleje nowy olej, to zawsze jest ciszej) i że łatwiej mu się przyśpiesza. Osiągi pozostały na tym samym poziomie, ale jazda stała się bardziej przyjemna.

No i kusiło sprawdzić czy naprawdę środek naprawdę wyczyścił silnik, więc zdjęta została góra silnika i wygląda tak

Reasumując: uważam, że można próbować używać takich środków, bo działają. Jedyne co musimy mieć z tyłu głowy, że jeśli mamy silnik, który nie wiadomo jak był eksploatowany, ma przejechane tysiące kilometrów, to zawsze może się okazać, że nalot nam coś uszczelniał i po usunięciu jego zrobimy więcej złego niż dobrego (zdania uczonych tutaj są różne, dlatego przed zastosowaniem warto poczytać i samemu podjąć decyzję).